Att vara vacker på insidan

02.11.2014 21:01

Jag har funderat en del på orden vacker och söt. För mig är någon som är söt eller vacker inte bara en yttre egenskap utan det är för mig också när man ser en människa vara genuin i sitt sätt att vara, man ser barnet i dem och deras sanna jag. Människans kamp att få existera, att få vara mjuk och sårbar, att få vara sig själv. Att se människor i sitt naturliga tillstånd är något av det vackraste som finns. Deras sårbarhet där de inte alltid vet vad de ger sig in i, men de drivs av något. Drivs för att känna sig lyckliga, uppleva kärlek och gemenskap.

När man ser en människa vara sig själv, naken och sann och utan ego och rädsla då är alla människor vackra, men det är få gånger man ser det hända. Men när det händer vill jag bara säga spontant och rätt ut att de är vackra eller söta men jag stoppar mig själv. Varför? För jag är rädd att det ska misstolkas att de ska tro att jag menar deras yttre och att jag stöter på dem på något sätt eller att jag själv vill ha ut något av det. Sen bromsar jag mig själv eftersom ibland är mottagaren inte så bra på att ta åt sig komplimanger och då känns det som man det inte har betydelse.

Men varför ska det vara så? Varför är vi människor mer vana vid att höra dåliga saker om sig själva och har svårt att uppskatta och ta till sig positiva saker på rätt sätt? Alla borde lära sig att kunna ta emot en komplimang utan att tro att det betyder något mer, som att man vill något för egen del, stötta eller fjäska osv.

Samtidigt så är jag en sådan person som är spontan och ger med glädje komplimanger och beröm samt säger positiva saker till min omgivning. Detta är något jag fortsätter att vara så får folk ta mig som jag är, för jag är ju ändå mig själv. Jag har lätt för att uttrycka positiva saker till andra och glömmer ibland av att det inte är så lätt för andra att göra det eller ens lätt att ta emot. Det är synd att det är så. Det har antagligen med den sociala miljön och att många inte är vana vid att formulera positiva meningar.

Jag fortsätter att sprida positivitet omkring mig och hoppas att det smittar av sig. Det är ingen tvekan om att det är så. Så alla andra som läser detta och är likadana fortsätt att sprida positivitet så kommer omgivningen snart att hänga på. Öka ert positiva ordförråd och var inte rädda för att uttrycka den glädje du känner för andra, dig själv och livet. Var dig själv då kommer det naturligt och blir inte alls knystrat.

Ämne: Att vara vacker på insidan

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar